15 listopada / Amielii, Idalii, Leopolda

WYCIECZKA DO WARSZAWY, 5 – 8 KWIETNIA 2019

Tradycją naszej szkoły są organizowane co dwa lata wycieczki do Polski, z udziałem młodzieży najstarszych klas. W tym roku celem wycieczki była ponownie nasza stolica, Warszawa.

Idei organizowania szkolnych wycieczek przyświeca cel poszerzania wiedzy o Polsce, kształcenia poczucia przynależności do kraju pochodzenia, dumy z jego dziedzictwa i współczesnych osiągnięć. Odwiedziny stolicy były do tego doskonałym miejscem i sposobem.

Program wycieczki był bardzo bogaty. W ciągu niecałych trzech dni młodzież zwiedziła cztery muzea, obejrzała spektakl teatralny, uczestniczyła w seansie filmowym. Był jeszcze czas na spacer i nocne rozmowy.

Wylecieliśmy do Warszawy w piątek wieczorem i jeszcze ostatnim autobusem udało nam się dotrzeć do miejsca zakwaterowania, hostelu położonego w samym sercu warszawskiej Starówki. Miejsce było nie tylko świetnie położone, ale i wygode i przytulne. Stąd mogliśmy łatwo dotrzeć do wszystkich planowanych miejsc zwiedzania – idąc spacerem lub korzystając z komunikacji miejskiej.

W sobotę po śniadaniu w pobliskiej restauracji udaliśmy się spacerem do muzeum historii Żydów polskich Polin. Tam czekała na nas przewodniczka, która rozpoczęła od zapoznania nas z symboliką zawartą w niezwykłej architekturze budynku. Uświadomiła nam wyjątkowość muzeum Polin (co w języku idisz znaczy „tu spocznij”), którego celem jest dokumentacja i celebracja tysiącletniej obecności Żydów na ziemiach polskich.

Muzem jest bardzo nowoczesne, multimedialne, z wieloma interaktywnymi instalacjami. Można zobaczyć w nim zrekonstruowana piękną XVII wieczną synagogę z Gwoźdźca, oraz przejść się uliczką przedwojennej żydowskiej dzielnicy Warszawy. Uzupełnieniem naszej wizyty było spotkanie z Hanną Szmalenberg, współautorką pomnika Umschlagplatz, z którego wywożono Żydów na zagładę. Do pomnika przeszliśmy Traktem Pamięci, na którym znajdują się głazy i tablice  upamiętniające bohaterów powstania w getcie.

Popołudnie upłynęło nam na spacerze po Starym Mieście i Krakowskim Przedmieściu. Dzień zakończyła wizyta w teatrze Buffo na musicalu Polita, opartym na biografii hollywoodzkiej gwiazdy kina niemego polskiego pochodzenia – Poli Negrii. Spektakl był niezwykle ciekawy wizualnie. Podkład scenograficzny stanowiły obrazy 3D, więc oglądaliśmy go w specjalnych okularach.

Niedziela rozpoczęła się mszą w kościele na Nowym Mieście, po której udaliśmy się spacerem do Muzeum Katyńskiego. Muzeum mieści się w budynkach Cytadeli Warszawskiej. Jego celem jest upamiętnienie zbrodni dokonanej w czasie drugiej wojny światowej przez stalinowski Związek Sowiecki na polskich oficerach, zbrodni ukrywanej przez lata przed światem. Niezwykłe wrażenie robią gabloty z rzeczami osobistymi, które znaleziono w grobach pomordowanych – okulary, grzebienie, guziki. Na surowych ścianach Cytadeli przeczytać można nazwiska ofiar.

Popołunie upłynęło nam na zwiedzaniu pałacu muzeum w Wilanowie. Po porannej, trudnej lekcji historii odetchnąć mogliśmy w pięknych wnętrzach pałacu, siedzibie króla Jana III Sobieskiego i jego sławnej żony Marysieńki. Bogaty barokowy wystrój wnętrz obfituje w obrazy i malowidła ścienne typowe dla tamtej epoki, pełne dekoracyjności i symboliki. W wyposażeniu pałacu znajduje się wiele autentycznych zabytków z kilku epok. Wieczór zakończyliśmy wizytą w kinie na seansie filmu „Kurier”, opartego na biografii Jana Nowaka-Jeziorańskiego.

Ostatniego dnia naszego pobytu udaliśmy się do Muzem Powstania Warszawskiego. Niezwykłe jest to  miejsce i drogie sercom Warszawiaków. Upamiętnia jedno z najtragiczniejszych wydarzeń w historii Warszawy i Polski. Przy pomocy przewodnika mogliśmy prześledzić przebieg powstania, zapoznać się z licznymi dokumentami, na koniec obejrzeć film będący cyfrową rekonstrukcją lotu nad Warszawą po upadku powstania, wysiedleniu ludności cywilnej i zburzeniu miasta. Film wstrząsający i uprzytamniający, jakiego cudu dokonali Polacy, w szczególności mieszkańcy Warszawy, odbudowując stolicę po wojnie.

Cud Warszawy wciąż trwa. Dzisiejsza Warszawa to jedna z najdynamiczniej rozwijających się stolic w Europie. Mogliśmy się o tym przekonać już po wyjściu z muzeum, bowiem jego okolice to największy w stolicy plac budowy wysokościowców. Za 2-3 lata, Warszawa będzie miastem z największą liczbą wieżowców w Unii Europejskiej i najwyższym budynkiem, Varso Tower, którego iglica przewyższy o 60 cm słynny londyński The Shard.

Opuszczaliśmy Warszawę pełni wrażeń i wiedzy zdobytej na temat jej bogatej i też tragicznej historii. Dumni z jej osiągnięć – zadbanych kamieniczek, parków, placów i uliczek, punktualnie kursujących autobusów i tramwajów, kulinarnego bogactwa warszawskich restauracji i kafejek ... no i sklepów spożywczych, w których kupić można chrupki i czipsy, jakich nie ma nigdzie indziej na świecie.

w dół

Lokalizacja

Szkoła Przedmiotów Ojczystych
im. Marii Skłodowskiej-Curie
Ursuline High School
The Downs, Wimbledon
London, SW20 8HG

Szkoła jest zlokalizowana niedaleko stacji pociągów Wimbledon i Raynes Park.
Połączenia tramwajowe i autobusowe do Wimbledonu lub pociągiem i autobusem z Raynes Park Nr 131 i 57 (zatrzymują się przy ulicy Crescent Rd)
Szkoła położona jest 15 minut spacerem od Wimbledonu, 10 minut od Raynes Park.